O serie de probleme care imi vin in minte acum si la care somnul e cea mai buna solutie:

[bulina]

Esti mititel tu asa si te uiti noaptea tarziu la filme fara sa stie mama. Ea intra in camera. Tu te prefaci ca ai adormit cu televizorul deschis.

[bulina]

Esti oleaca mai mare si nu ai chef sa iti faci temele. Te culci putin in pat si ii zici mamei ca te uiti la TV pana adormi. Sau nu.

[bulina]

Ai o migrena in diferite situatii. Nu este acesta postul in care trebuiesc comentate acele situatii. Honey, un somn bun si cand te trezesti te simti ca noua!

[bulina]

Ai alergat mult la antrenament sau de buna voie si simti ca iti scuipi ficatii? Ia un pui de somn.

[bulina]

Esti plictisit? Dormi! Si asa nu ai ce face. Macar vorba aia…faci si tu o treaba.

[bulina]

Ai fost la o petrecere aseara si ai cearcanele de nici ochelarii de aviator nu le ascund? Mai dormi oleaca!

Stiati ca si somnul are etapele sale? Si eu am ramas destul de surprinsa sa aflu ca in timp ce dorm, cinci etape sunt practic puse pe repeat in creierul meu. Prima etapa o reprezinta perioada de adormire..cascatul s.a.m.d. Ea poate dura cam cateva minute si reprezinta 5% din perioada de somn a tanarului adult.

Apoi(etapa a 2-a) bataile inimii incetinesc iar somnul devine mai adanc decat in prima etapa. ocupa cam 45-50%.

O ultima etapa importanta este REM(rapid eye moment).

Prima etapă REM poate dura doar 10 minute în timp ce ultima poate dura chiar o oră. În timpul acestei etape bătăile inimii se accelerează, respiraţia devine superficială (puţin perceptibilă), ochii se mişcă rapid, muşchii sunt relaxaţi, iar visele sunt cât se poate de intense. În acest moment, undele cerebrale se aseamănă cu cele din timpul „mersului”. Această etapă ocupă între 20 şi 25% din timpul total de somn la adulţii tineri.

Dupa cum zic specialistii somnul apare ca o nevoie de supravietuire. Daca nu dormi o perioada indelungata de timp…cam mori sincera sa fiu. Cica nu e bine sa dormi mai putin de 6 ore sau mai mult de 9 ore ca iti cresc cu 30% sansele de a muri inaintea termenului.

Somnul are si el mai multe scopuri:

  • Teoria adaptivă: Această teorie ne spune că somnul îmbunătăţeşte şansele de supravieţuire ale unui animal. Cele care obişnuiesc să doarmă conform modului lor de viaţă au cele mai mari şanse de supravieţuire. Speciile nocturne au somnul diferit de vânătorii diurni, spre exemplu.
  • Teoria Conservării Energiei: Animalele ce au un stil de viaţă alert şi cu metabolismul rapid dorm mai mult decât cele care ard caloriile mai încet, astfel conservându-şi energia pentru partidele de vânătoare.
  • Teoria Restaurării: Conform acestei teorii, corpul se restaurează pe parcursul somnului. Cercetătorii cunosc faptul că neuro-toxinele sunt neutralizate în timpul somnului şi faptul că celulele se divid, ţesuturile se sintetizează şi hormoni de creştere sunt eliberaţi în timpul etapelor de somn cu emisii de unde slabe (sau non-REM). Atleţii, spre exemplu, petrec mai mult timp în etapele 3 şi 4 (unde slabe) decât alţii, iar copii şi tinerii de asemenea.
  • Teoria Programării-Reprogramării: Această teorie susţine că informaţia inutilă este „ştearsă” şi că informaţia importantă este întipărită într-o memorie mai puternică. Copii, care acumulează informaţie la o rată mult mai mare decât în orice altă etapă evolutivă a vieţii, dorm cel mai mult. Cu toate acestea, somnul poate să nu fie similar întipăririi informaţiilor învăţate la şcoală, spre exemplu.

Cercetări recente indică faptul că somnul REM ar putea fi soluţia. Copiii şi tinerii parcurg în timpul somnului o perioada REM mai mare decât a adulţilor, iar adulţii care sunt la şcoală sau trec prin perioade de solicitare intelectuală acumulativă intensă cunosc o creştere temporală a somnului REM. Când oamenii sunt privaţi de somnul REM sunt mai puţin pricepuţi la a rezolva probleme creative.

In ceea ce ma priveste scopul somnului meu este in marea majoritate odihna. E drept ca unii dorm ca sa uite de necazuri(ceea ce e mult mai bine decat sa bei) sau dorm ca sa nu fie trasi la raspundere pentru anumite greseli(aviz adolescentilor si copiilor mici)

Tu de ce dormi?

Anunțuri